årsfest årsfest årsfest årsfest årsfest årsfest

Anv. namn:
Lösenord:
 

Närvarotoppen: Höst 2019

Välkomna till hösttoppen*, som denna gång domineras av H40+! Över hälften av de mest frekvent närvarande centrumiterna hör till denna grupp, vilket är intressant eftersom det inte samstämmer med klubbens demografi i stort.

linnea_moa_hösttoppen_2009

Linnea och Moa, ni är enda damerna på 10-i-topp, vad är er analys? Är hösten gubbarnas tid?

”Nja, det är väl snarare natt som är gubbigt?” säger Moa, som nota bene tronar på listans förstaplats. Hon får medhåll från Börjars: “Jag har också känslan av Natt-OL lockar fler herrar”.

“Och det blir ju rätt fort natt på hösten…” fortsätter Moa, lite trevande. Men sammanfattar med att säsongens närvarotopp befolkas av individer som är kända för sitt idoga tävlande: “Det är så de lyckats ta sig in på listan. Damer är lite sämre på det [att tävla]”.

Challenge accepted, ladies?

Linnea ligger för övrigt på delad tredjeplats, men knyter klädsamt an till ny-janteismen, som så ofta präglar våra toppintervjuer:

“Smått otroligt att jag ligger så högt på listan – jag har lagt fokus på mitt nya hem snarare än träning”.

Se där, det råder inget motsatsförhållande mellan traditionellt feminint kodade aktiviteter och en stark placering på listan!

Hon delar också med sig av ett tips för den som aspirerar på vintertoppen:

“Jag tycker att det är skönt att med ett OL-break och mindre träning efter 25-manna, för att bli riktigt sugen på vinterträning och stå pall för regn och rusk”.

Själv är jag sugen på 2×15 min-intervaller på ett beckmörkt och duggregnigt Kärrtorps IP. Är inte ni? Ä-N-T-L-I-G-E-N november!

Hösttoppen 2019
1. Moa Kjellstrand
2. Oskar Hermansson
3. Mattias Henriksson, Linnea Börjars, Jonas Kjäll
6. Mattias Robertson, Niclas Petersson
8. Linus Rispling, Janne Nilsson
10. Per-Anders Lindgren

*Från höstens första till höstens sista tävling.

Inlagd: 11 november 2019, 15:15
Ändrad: 11 november 2019, 21:21


17 kommentarer (kommentera)

  • Tycker bilden accentuerar Moas kommenatar.

    / Sara
    2019-11-17 kl 18:22

  • Moa, om du går på allt i kalendern från och med idag kommer du precis upp i 100-strecket!

    / Oskar Hermansson
    2019-11-28 kl 11:06

  • Men jag är i Umeå kunde inte gå idag :(

    / Moa
    2019-11-28 kl 21:52

  • Kan vi inte lägga in en till tjejträning?? Eller luffarligan som event!

    / Moa
    2019-11-28 kl 21:53

  • Inflation i attendinglistan :D!

    Om man lägger till alla Luffarligan, Sörmlandsveteraner, och Roslagsveteraner retroaktivt skulle Janne gå rakt in i topp fem tror jag. Men du har säkert missat att klicka ”jag kommer” någon gång så Oskar kan lägga till ett poäng i databasen.

    / jorrit
    2019-11-29 kl 08:35

  • Separatistiska event som tjejträning och styrelsemöten etc borde inte vara närvaropoänggrundande väl?

    / Oskar
    2019-11-30 kl 16:02

  • Men lägg av, börjar det införas regler och kriterier för vad som ska ge poäng och inte så kan vi lika gärna ta bort hela närvarotoppen tycker jag.

    / Ågren
    2019-11-30 kl 23:33

  • Well, vi har haft som policy att aldrig vara ”attending” på styrelsemötena eftersom det inte varit OK enligt resten av medlemmarna. Men vi kan börja attenda de om du vill!

    / Oskar
    2019-12-01 kl 20:51

  • Inte mig emot att styrelsemötena räknas. Det är ju ändå tid ni lägger på föreningen, och en viktig del av dess verksamhet. Om nån tycker det är orättvist så står det envar fritt att kampanja för att bli invald vid nästa årsmöte. :-) Sen hamnar en knappast i närvarotoppen bara genom att attenda styrelsemöten om vi säger så…

    / Ågren
    2019-12-01 kl 21:55

  • tycker också man ska få poäng för styrelsemöten. Håller med Ågren! klubbgrejer är klubbgrejer.

    / Sara
    2019-12-02 kl 10:43

  • Undrar om Natt-OL, intervaller och rejv har samma herr/dam-ratio i centrum?

    Vad är vårt herr/dam-ratio på de 150 mest aktiv i klubben?

    Och finns det något där damerna ligger högre än klubb ratio?

    / Sara
    2019-12-02 kl 10:47

  • Jag svarar mig själv angående Dam/herr-ratio i klubben.

    – 101 personer har hittills i år varit med på en aktivitet 5ggr eller fler. Där är ration 0.386 (38,6% damer/61,4% herrar)
    – 144 personer har varit med 2ggr eller fler. Då är ration 0.389. (38,9% damer/61,1% herrar)

    Alltså 39 % damer deltar på saker i klubben. Vi kan avrunda till 40%.
    Så på 10 personer på en aktivitet borde det vara 4 damer och 6 herrar om det ska motsvara klubben.

    (Jag har nu helt utgått från namnen i listan och inte tagit hänsyn till om någon inte vill bli könad)

    / Sara
    2019-12-02 kl 11:00

  • Var hittar du de data Sara? De gånger jag kollat (obs anekdot med sample bias) verkade att lunka runt på rave gubbigare än att springa tuffa intervaller, vilket drog förhållandevis mer tjejer.

    / jorrit
    2019-12-02 kl 12:01

  • Jag använde närvarolistan och en excel.

    men svar på vilken ratio det är på rejv, intervaller, nattävlingar, dagtävlingar osv. Det vet jag inte. Dock är jag nu väldigt nyfiken.

    (Oskar, kan man få ut närvaron per aktivitet i nått enkelt format som man kan behandla med exempelvis excel)

    / Sara
    2019-12-02 kl 13:52

  • Nä tyvärr

    / Oskar
    2019-12-02 kl 16:31

  • Måndagsgympan är lättast att skrapa från hemsidan pga sitt URL. Där är deltagandemedianen från de sista 138 träningar 5 kvinnor, och 8 män.

    De övriga är lite mer jobb att ladda ned.

    / jorrit
    2019-12-02 kl 22:04

  • Jorrit, ska vi dela någon typ av rutnätsdokument och göra lite beräkningar?

    / Sara
    2019-12-03 kl 09:27