Vad kan 2026 erbjuda?

Anv. namn:
Lösenord:
 

Jukolaintervjun #1: Lotta


Först ut i vår intervjuserie av Jukolarävar är ingen mindre än Lotta Magnusson. Lotta åkte 2008 till Jukola som reserv i damlaget, men väl i Tampere dök det upp ett behov av en lagledare. Någon som kunde hålla reda på alla kaoslöpare, vart vodkan var, vem som skulle stiga upp och när. Lotta axlade snabbt den rollen:

-Varför vill du vara med på Jukola 2009?
För att uppleva en sjukt helmaxad orienteringstävlingshelg med helsköna centrum-mänsch. Som lagledare upplever man allas lopp och berg-o-dal-banekänslor i nervositet, koncentration, ångest och überlycka. För mig som blivit en sådan endorfin-adrenalinjunkie är Jukola därför en boostinghelg utan motstycke.

-Vad är sämst med Jukola?
Alla nervosietetsmagar. Vi får jobba mer på den mentala träningen.

-Vad är bäst med Jukola?
Att ingen kan smita från eftersnacket.

-Ditt bästa tips till en Jukola-rookie?
Se till att ha så kul som möjligt!

-Vad bör man absolut inte glömma att ta med sig?
Ombytesstrumpor

-Vem är klubbens Jukolalegend och varför?
Jonas Nylund. Han sprang, efter vad jag hört, alla etapperna själv redan anno dazumal.

Förra året var de tunga nattsträckorna legendariska: Oskar och Jacob var dyngsura på varenda liten kroppsdel och Tufvan fick kramp i en tjärn. På det följde Sofia som måste ha svävat över samma marker som drabbade herrarna innan. Legedariskt.

-Håller du postionen som Chief of command även 2009?
Ja!

-Kommer du istället själv att springa 2009 och vem blir då din efterträdare?
Jag kommer aldrig att springa en stafett-tävling. Annars blir det Josefina eller kanske Monica? Blir det fler lag får vi bli fler lagledare!

-Hur överlever man en natt i samma tält som Oskar Karlin?
Man köper en extra Koskenkorvan och lägger den i hans sovsäck där han lätt kan hitta den. Att inte störas av kringflytande persedlar är också bra.

-Drinkar eller öl på färjan hem?
Öl

-Finns det någon Darkhorse i klubben som kan skrälla på Jukola 2009?
Bullebakaren Erik, någon av Fridorna, Julia eller Monica. Men centrum-medlemmarnas meriter är ganska väldokumenterade. Kanske kommer det ngn helt ny och skräller till.

-Hur mycket tjänar man på att lära sig räkna på finska?
Inte mycket – allting tas på svenska. Starten kan man aldrig missa oavsett om man kan räkna till tio på finska eller inte – den är massiv. Det är väl om man vill göra ngt annat än att orientera. Men man sitter ganska fast i sitt tältläger och på TC– det är inte så mkt turistande so to speak.

-Vem kommer ligga över klubbgränsen på resan hem?
Lessen, men så trötta och spaka som alla var sist på hemresan så tror jag inte det blir mkt med det där.

-Kan man komma med i laget på andra meriter? tex Bra på att basta, dricka öl eller ragga?
Ja! Vi behöver fler som kan dra efterfesten på båten. Karin sjöng iaf karaoke. Det var bra.

-Hur viktigt är det att man kan orientera?
Det beror på vilken sträcka det är.

-I vilken ordning skulle du ranka dessa egenskaper utifrån ett jukolaperspektiv?
1 – löpstark
2 – kan kompassen
3 – natträv
4 – rutinerad brickstämplare
5 – bra på karaoke
6 – gillar bastu
7 – snarkar inte
8 – vet att TC inte står för torrclosett
9 – kan räkna till tio på finska

-Om du får välja: två Jukolalag (mixade) eller ett jukola och ett Venla?
Hm, bra fråga: är det ett av varje är det bara en löpare per sträcka och det känns på ett sätt najs. Men är det två Jukolalag är det fler som får pannlampa och långsdistans som eg. är the shit på Jukola!. Men det kommer att visa sig när vilka och hur många löpare som vill köra är klart…

Inlagd: 15 november 2008, 11:28
Ändrad: 16 november 2008, 22:04


14 kommentarer (kommentera)

  • Terve suunnistuskaverit! Tässä intervju ovat min ikä och sunnistustaito högt liioiteltu. Nyt puuro ja maito ja olut ja kahvi. Kippis!
    Jonas Aapo Nylund

    / Jonas
    2008-11-15 kl 15:44

  • Et ole tehty sokerista!

    / Mette P
    2008-11-15 kl 18:14

  • Lisää keihäänheittoa i Centrum OK!

    / Jonas
    2008-11-15 kl 18:37

  • Hehe… ni kommunicerar ju klockrent på finska! Jag kan hålla kurs i att räkna till 10 på finska så att vi kan dra nytta av kod-utbyte i starten.

    / Sofie KT
    2008-11-15 kl 20:22

  • Sofie, man måste kunna räkna till tusen eftersom kodnumren var tresiffriga sist.
    och det är väldigt värt att kunna om man är så kass som jag är/var eftersom finskorna, när de hittar kontrollen, vänder strupen mot skyn och VRÅLAR ut numret med sina lungors fulla kraft.

    fin intervju!

    / Karin F
    2008-11-15 kl 20:53

  • Hm…det verkar alltså ändå rätt bra att kunna finska. Jag tar gröten, mjölken och ölen (!?) Sofie, vad kul om du vill lära ut lite o-glosor.

    / Lotta
    2008-11-16 kl 09:38

  • Intressant följdfråga till Lotta: Varför kommer du aldrig springa en budkavle? Det låter ju mer påfrestande att vara lagledare och tvingas vara stressad ett dygn i sträck, eller?

    / Daniel L
    2008-11-17 kl 18:36

  • Det enda finska jag lärt mig från mina Halliko och Jukola är frasen:
    ”Paljon lunta mutta ei taskulamppua.” (Det kan vara en orienterarklassiker – eller bara intern Rotebro IS-klassiker.)

    Den här tycker jag annars är rak och skön: ”Perkele, Suomessa puhutaan suomea!”

    / Daniel L
    2008-11-17 kl 18:40

  • Eller om vi tar ”Perkele, Suomessa puhutaan ruotsia” får vi gratis make-up till hemresan också.

    / Sofie KT
    2008-11-17 kl 19:23

  • Daniel är det någonting med ficklampa och snö?

    / Oskar
    2008-11-17 kl 23:59

  • Jo det betyder väl ”mycket snö men ingen ficklampa”. Sånt skrattade orienterarna åt på mitten av nittiotalet. Kanske än idag.

    / Daniel L
    2008-11-18 kl 01:29

  • Vi får börja lära oss finsk discodans redan nu:
    http://www.youtube.com/watch?v=-mVONyfs0bM

    / Erik Kropf
    2008-11-18 kl 01:36

  • VIDEON är GULD, jag har sett den innan men glömt. Yx, kax… övar vi på de här stepsen kommer vi att äga dansgolvet på färjan.
    Varför jag inte springer kavlar är preskriberat och väl gömt i arkiven.

    / Lotta
    2008-11-18 kl 01:46

  • När ja bodde hemma å vi hade katt brukade jag ägna minuterna på toasitsen åt att läsa den finska instruktionstexten på kattsandspåsen, typ: ”Laaitaa uutta Mestarii Kinsanhiekka tillalle vestavaa märää”.

    Fyll på med Mästarens Kattsand tills alla hålor är igenfyllda!

    Vad man kan använda den frasen till på båten hem från Jukola får ni räkna ut själva…

    / bringert
    2008-11-27 kl 00:28

Skriv en kommentar!




Kommentar

SENASTE KOMMENTARER

NÄRMAST PÅ GÅNG

Sunday 21 June

  • Deltagare
  • Martin Lerjen

Idreveckan 1

Fjällorientering + 3-dagars.

Idrefjällveckan 2026 inleds söndagen den 21 juni med en nationell tävling i långdistansorientering på Himmelsfjäll (Hemmeråsen) och vi fortsätter sedan på måndag den 22 juni med den första etappen av Idrefjällveckans 3-dagars där vi erbjuder alla deltagare en extraordinär orienteringsutmaning i samma terräng som användes under World Cup …

Läs mer

  • Deltagare
  • Mette Brolinson
  • Kristoffer Edshage
  • Camilla Jakobsson
  • Gro Dahlbom
  • Therese Bergstedt
  • Simon Bohman
  • Malin Sundeby
  • Petter Wikström
  • Marcos Vicente Herranz
  • Martin Lindvall
  • Johanna Bergmark
  • Anders Wigren
  • Mattias Joëlson
  • Anton Karlsson

25/6: Tekniktorsdag: Våravslutning i Hammarby sjöstad 14

  • Deltagare
  • Johanna Bergmark
  • Cecilia Lundbäck

29/6: 5 Days Italy 2

  • Deltagare
  • Moa Kjellstrand
  • Niclas Petersson
  • Britta Alstad
  • Petter Wikström
  • Thomas Karlsson
  • Marcos Vicente Herranz
  • Mattias Joëlson

29/6: Trekvällars 1 medel 7

  • Deltagare
  • Moa Kjellstrand
  • Britta Alstad
  • Petter Wikström
  • Thomas Karlsson
  • Marcos Vicente Herranz
  • Mattias Joëlson

30/6: Trekvällars 2 lång 6

  • Deltagare
  • Moa Kjellstrand
  • Britta Alstad
  • Thomas Karlsson
  • Marcos Vicente Herranz
  • Mattias Joëlson

1/7: Trekvällars 3 medel 5

  • Deltagare
  • Mette Brolinson
  • Kristoffer Edshage
  • Elina Johnsson
  • Therese Bergstedt

3/7: KĀPA 2026 4

  • Deltagare
  • Moa Kjellstrand

3/7: Eskilstuna weekend 1

  • 0 Deltagare

4/7: Gotlands 2-dagars 0

  • 0 Deltagare

7/7: Gotlands 3-dagars 0

  • 0 Deltagare

10/7: Grövelsjöorienteringen 0

  • Deltagare
  • Henrik Hellborg
  • Anders R
  • Olof Lethagen

10/7: Hallands 3-dagars 3

  • 0 Deltagare

13/7: Österlens 3-kvällars 0

  • Deltagare
  • Thomas Karlsson

15/7: Skärgårdssprinten 1

  • Deltagare
  • Karin Fägerlind
  • Mette Brolinson
  • Karin Gillberg
  • Henrik Hellborg
  • Jorrit Boekel
  • Per-Anders Lindgren
  • Janne Nilsson
  • Linnea Börjars
  • Niclas Petersson
  • Olof Lethagen
  • Jon Lindmark
  • Oskar Hermansson
  • Per Ljung
  • Malin Sundeby
  • Annica Sundeby
  • Stefan Persson

20/7: O-Ringen Göteborg 2026 16

  • Deltagare
  • Moa Kjellstrand

27/7: OK Hällens 3-kvällars 1

  • Deltagare
  • Jonas Lindholm
  • Mattias Ågren
  • Erika Lindholm
  • Anders R
  • Linnea Börjars
  • Oskar Hermansson
  • Fredrik Åkerlind
  • Ines Lindholm

2/8: Torp of Tenala – Sommarträningsläger i Finland! 8

  • Deltagare
  • Kristoffer Edshage
  • Moa Kjellstrand

8/8: WMOC Polen 2026 2

  • Deltagare
  • Britta Alstad

15/8: Svenska cupen MTB-O Uppsala 1

  • 0 Deltagare

15/8: Täbydubbeln lång 0

▼▼ LADDA IN FLER ▼▼

Hoppa till verktygsfältet