Vad kan 2026 erbjuda?

Anv. namn:
Lösenord:
 

7/12 Centrumsöndag, Bananskalsorientering

En nybliven Centrumare och Essingebo bjuder härmed in till bananskalsorientering söndag 7/12 kl. 11.00 vid Rudan Center i Haninge (omkl, dusch och servering ska finnas där). Ta pendeltåget till Handenterminalen, därifrån ett par hundra meters promenad.

OBS, nytt!
Gemensam avmarsch/uppvärmning från Rudan Center till start/samlingsplatsen, ca 1200 meter stig/gärdeslöpning. Damernas omklädningsrum på Rudan Center är tyvärr stängt pga. revonering, så vi får samsas på något bra sätt. Felles (gemensam på norsk) bastu erbjuds också (herrarnas).


Startplatsen, ca 1200 m från Rudan Center.
(klicka på bilden – om du vågar…)

Under ungdomsåren hette det stjärnorientering, på Lång-SM och andra elitprövningar brukar denna typ av kontrollansamlingar kallas för fågelbon, eller nåt åt det hållet. Denna decembercentrumsöndag snackar vi dock bananskalsorientering. Precis som på Åmålslägren i mitten av 1990-talet finns det såklart en baktanke med att som till vardags fullchokad arrangör välja just stjärnorientering, eftersom det bygger på att deltagarna själva hänger ut och tar in kontrollerna enligt en speciell procedur. Dagen till ära är det dessutom tänkt att kontrollerna ska utgöras av just bananer, som man får äta på ett villkor – att skalet lämnas kvar hängande på kontrollpunkten. Slingorna lär hamna på någonstans 800 – 1800 meter/st och beräknas bli 5-6 stycken till antalet, således kan man själv välja hur många/långt man vill springa.

PS.
Jag kommer om väglaget tillåter åka bil från Stora Essingen via en mataffär för att köpa bananer, så avresa från Essingetorget för den som vill med kl. 10.00 + ev akademisk kvart. E4:an till Midsommarkransen, sen väg 75 > 73 (Nynäsvägen) om nån vill hoppa på på vägen.

Vi ses på pendeltåget mot Västerhaninge! Det går från Stockholms central 10:22.

Nu ligger slingorna upplagda på Flickr – ladda ner och lägg upp era gps-spår!

Inlagd: 15 september 2008, 10:44
Ändrad: 07 december 2008, 14:48


34 kommentarer (kommentera)

  • Räkna me en go tur kring Rudan (Haninge/Handen). Mer info kommer!

    /Klasse, tänkt arrangör

    / bringert
    2008-10-22 kl 00:02

  • OBS!
    Jag har inte gått i ide, e bara kass på att komma iväg på Centrumträningar…

    Planeringen inför träningen är igång och mer info kommer innan denna vecka (48) är slut!

    / Klas Bringert
    2008-11-24 kl 21:35

  • Jag vill vara med! Speciellt om jag kan få åka med i bilen som verkar som om den kommer att passera mitt hus… kan jag få boka en plats fr kransen?

    / Josefina
    2008-11-28 kl 11:50

  • Josefinnemang, klart vi hämtar dig på vägen. Antar att Essingebon Holmström ska med oxå. Således 3 av 5 platser i POX:en bokade…

    / bringert
    2008-11-28 kl 23:26

  • Oh, jag bokar gärna också en plats, älskar bilar!

    / Jakob C
    2008-11-29 kl 12:41

  • Essingeholmström tar plats från torget 1000h

    / Fredrik
    2008-11-29 kl 14:34

  • Sofia vill åka med!

    / Soso
    2008-11-30 kl 02:13

  • Fint! Jag bor alldeles för nära E4/E20 om ni åker den vägen… annars tar jag mig till nånstans där Essingeleden tar slut.

    / Josefina
    2008-11-30 kl 20:07

  • Vill ni ha skärmar?

    / Julia
    2008-11-30 kl 21:10

  • Bilen e full!
    Josefina, Sofia, Jakob C + Essingeborna.

    Julia > Ja tänkte fuska me bananer, men tack för erbjudandet!

    Va ute å rekade i lördags. Hittade en rätt trevlig 4-vägsstigkorsning med lite grönt i som kommer få tjäna som samlingsplats för alla bananskalen =)

    / bringert
    2008-12-01 kl 21:28

  • Det får bli bananer för mig en annan gång, måste arbeta på söndag.

    / Aija
    2008-12-02 kl 13:00

  • Är det nån annan som mår lätt dåligt när de tittar på kartan… har svagt minne av att jag sprungit där nån gång på natten.

    / Kristoffer
    2008-12-02 kl 23:22

  • Jag har ett starkt minne – från Tiomila 1998. Den stora kraftledningsgatan i mitten av kartan va som en enda avlång lerpöl, som hade fått novemberkåse-terrängen att framstå som rena golf-greenen…

    Skogen av idag känns snällare, rätt blöt, men fina detaljrika höjder…

    Nu e slingorna klara:
    A = 1300 m
    B = 1250 m
    C = 1700 m
    D = 1800 m
    E = 1550 m
    F = 1600 m

    Springer man alla A-F blir det 9,2 km… VÄLKOMNA!

    / bringert
    2008-12-02 kl 23:39

  • Åh, Rudan, då måste vi gunga i den sjukt roliga gungan!!!
    Klas, behöver du (fler än 14) skärmar så har jag nog de flesta centrumskärmar, du kan väl ringa eller messa på 0737 53 78 53 isf.

    / Karin F
    2008-12-03 kl 08:12

  • Karin> Klart vi ska gunga =)

    Gällande skärmar har jag som sagt varit lat och bara rekat skogen, lagt 6 slingor och tänkt placera ut bananer istället för skärmar på de 18 kontrollpunkter som är aktuella. Men tack för erbjudandet!

    / Klasse
    2008-12-03 kl 09:16

  • Kristoffer – Det man inte minns har inte hänt, och det man minns har inte heller hänt…

    Att det sen står 146 poäng på Sverigelistan för min egen variant av Black Friday måste vara ett feltryck.

    / Mette P
    2008-12-03 kl 09:24

  • Klas, vill du ha bananer?

    / Peter
    2008-12-03 kl 17:09

  • Peter > Gärna, hade tänkt köpa, men har du ett gäng slipper ja gärna handla =)

    / bringert
    2008-12-03 kl 17:13

  • var vill du plocka upp mig? Statoil i kransen där Essingeleden tar slut (typ)? eller nån annanstan?

    / Josefina
    2008-12-05 kl 13:30

  • Josefina > D blir kanon, s-oil kransen, kl 10.20!

    / Klasse
    2008-12-06 kl 10:35

  • Vänta nu, hur hamnar bananerna i skogen?

    / Oskar
    2008-12-06 kl 16:30

  • Oskar> Vi hänger ut dem – tillsammans (två och två).

    Kontrollpunkterna är relativt lätta och den patrull som tar oskulden på en slinga placerar ut de tre bananerna.

    Det låter krångligare än vad det är…

    / Klasse
    2008-12-06 kl 17:07

  • 10.20, bra, uppfattat!

    / Josefina
    2008-12-06 kl 17:15

  • OK, jag tror jag kommer. Ska känna på formen nu om en stund på skridskobanan.

    / Oskar
    2008-12-06 kl 18:17

  • Holmström bangar pga snuva, så nu går bilen från Essingen! Ses snart!

    / Klasse
    2008-12-07 kl 09:56

  • Känner att mina förhoppningar om att ha 18-års fest och sedan gå och träna morgonen därpå var ganska så orealistiska..ligger död i sängen. Men hoppas ni får kul i skogen!

    / Moa
    2008-12-07 kl 10:54

  • Hoppar jag med, som ni kanske märkt. Ont i halsen igen…

    / Oskar
    2008-12-07 kl 12:26

  • Ni hoppas och hoppar… jag skutta i skogen!
    Härjade i Värmdöskogen denhär gången! Inga bananer, men soppa, mackor och kokoskakor var inte helt fel det heller…

    / Erik Kropf
    2008-12-07 kl 13:03

  • Slingorna är upplagda på Flickr så det är bara att gå in och ladda upp era gps-spår!

    Tack för trevlig träning Klas, jag har definitivt fått veckans träsk-dos. :-)

    / Mette P
    2008-12-07 kl 14:50

  • Blött och roligt.

    / bjornbangtsson
    2008-12-07 kl 15:18

  • Yepp, tack Klas!!!

    / Soso
    2008-12-07 kl 15:35

  • Kul! Tack + för skjutsen!

    / Josefina
    2008-12-07 kl 16:43

  • skitkul!

    / Karin F
    2008-12-07 kl 20:57

  • Grymt Klas, gott med banan på banan.

    / Jakob C
    2008-12-07 kl 22:33

Skriv en kommentar!




Kommentar

SENASTE KOMMENTARER

NÄRMAST PÅ GÅNG

Saturday 13 June

  • Deltagare
  • Oskar Karlin
  • Moa Kjellstrand
  • Samuel Svensson
  • Jonas Lindholm
  • Mattias Ågren
  • Jorrit Boekel
  • Fredrik Nylund
  • Henning Sköldvall
  • Joel Udd
  • Jon Lindmark
  • Agnes Thor
  • Simon Bohman
  • Andreas Lundsten
  • Jonathan Svensson
  • Erik Wessberg
  • Ines Lindholm
  • Johan Dahlin
  • Cecilia Lundbäck
  • Linnéa Granlund
  • Nina Wertholz
  • Vera Lanå Bolin

Kotka-Jukola 2026 21

Årets upplaga av Jukola går av stapeln i Kotka, en kuststad cirka 1 h 45 min öster om Helsingfors. Arenaområdet ser ut att bli betydligt mer naturskönt än 2025 års grusupplag – det här vill ni inte missa! Anmälan till oss stänger den 5 maj.

Venla lag 1
1. 7.8 …

Läs mer

  • Deltagare
  • Martin Lerjen

21/6: Idreveckan 1

  • Deltagare
  • Kristoffer Edshage
  • Therese Bergstedt
  • Malin Sundeby
  • Petter Wikström
  • Marcos Vicente Herranz
  • Johan Dahlin
  • Martin Lindvall
  • Johanna Bergmark
  • Anders Wigren

25/6: Våravslutning i Hammarby sjöstad 9

  • Deltagare
  • Moa Kjellstrand
  • Britta Alstad
  • Petter Wikström

29/6: Trekvällars 1 medel 3

  • Deltagare
  • Moa Kjellstrand
  • Britta Alstad
  • Petter Wikström

30/6: Trekvällars 2 lång 3

  • Deltagare
  • Moa Kjellstrand
  • Britta Alstad

1/7: Trekvällars 3 medel 2

  • Deltagare
  • Kristoffer Edshage
  • Therese Bergstedt

3/7: KĀPA 2026 2

  • Deltagare
  • Moa Kjellstrand

3/7: Eskilstuna weekend 1

  • 0 Deltagare

4/7: Gotlands 2-dagars 0

  • 0 Deltagare

7/7: Gotlands 3-dagars 0

  • 0 Deltagare

10/7: Grövelsjöorienteringen 0

  • Deltagare
  • Henrik Hellborg
  • Anders R
  • Olof Lethagen

10/7: Hallands 3-dagars 3

  • 0 Deltagare

13/7: Österlens 3-kvällars 0

  • 0 Deltagare

15/7: Skärgårdssprinten 0

  • Deltagare
  • Karin Fägerlind
  • Karin Gillberg
  • Henrik Hellborg
  • Jorrit Boekel
  • Per-Anders Lindgren
  • Janne Nilsson
  • Linnea Börjars
  • Niclas Petersson
  • Olof Lethagen
  • Jon Lindmark
  • Oskar Hermansson
  • Malin Sundeby
  • Annica Sundeby
  • Stefan Persson

20/7: O-Ringen Göteborg 2026 14

  • Deltagare
  • Moa Kjellstrand

27/7: OK Hällens 3-kvällars 1

  • Deltagare
  • Jonas Lindholm
  • Mattias Ågren
  • Erika Lindholm
  • Anders R
  • Linnea Börjars
  • Oskar Hermansson
  • Ines Lindholm

2/8: Torp of Tenala – Sommarträningsläger i Finland! 7

  • Deltagare
  • Kristoffer Edshage
  • Moa Kjellstrand

8/8: WMOC Polen 2026 2

  • 0 Deltagare

15/8: Täbydubbeln lång 0

  • Deltagare
  • Britta Alstad

15/8: Svenska cupen MTB-O Uppsala 1

▼▼ LADDA IN FLER ▼▼

Hoppa till verktygsfältet