Hög tid att vässa kavleformen!
Maj månads sista tekniktisdag bjuder på högkvalitativ OL-träning i ett aningen underskattat område i gränslandet mellan Huddinge och Stockholms kommun, nämligen Vårbergstoppen. Denna gamla övertäckta tipp omges av detaljerad och snabblöpt Stockholmsterräng. Skogen angränsar till närområde vilket betyder att förekomsten av gångvägar och hundägarstigar är omfattande. Men låt er inte luras! Den kuperade terrängen bjuder på svårigheter och det gäller att hålla koll på vilken höjdkurva man befinner sig på, så att man i största möjliga mån undviker extra klättring. För att få upp ett högt tempo och skapa nerv så kommer träningen ha budkavleprägel. Mer än så avslöjar vi inte förrän vi ses på TC…
Nybörjare: Springer slingorna i lugn och ro, så många man vill och hinner. Ingen risk att komma vilse i storskogen eftersom detta är ett ganska litet skogsområde.
Samling kl. 18.15 i den stora amfiteaterliknande urgröpningen mitt i Vårbergstoppen. Gångavstånd från Vårbergs T-banestation är drygt 1km. Se karta.
Telefon: O7O7-186442 Jonas Halai
Ansvariga: Jonas & Jonas
1st
Jippi! Fick plats.
Oh my, vi behöver fler backintervaller nästa vår!!
På delar av det avlysta området gick medel- och stafett-VM 2013. Så det är alltså en riktigt högoktanig terränglåda!
Länk till karta på woc-medel
Tack Karin, jag skriver upp dig!

Fjällorientering + 3-dagars.
Idrefjällveckan 2026 inleds söndagen den 21 juni med en nationell tävling i långdistansorientering på Himmelsfjäll (Hemmeråsen) och vi fortsätter sedan på måndag den 22 juni med den första etappen av Idrefjällveckans 3-dagars där vi erbjuder alla deltagare en extraordinär orienteringsutmaning i samma terräng som användes under World Cup …
23 kommentarer (kommentera)
Blir det något här?
/ Oskar
2011-05-26 kl 14:39
Det blir träning, fortfarande hemligt var och vad, men det finns ju de som gillar hemliga träningar i Centrum.
/ Lena
2011-05-26 kl 15:30
Nu finns info.
/ Lena Ö
2011-05-26 kl 18:01
shit där har man ju inte varit sedan våren 99
/ Karin F
2011-05-26 kl 21:46
Jebus! En ordningsfråga: kommer det finnas något för nybörjare?
/ Oskar
2011-05-26 kl 21:47
nej, men slingorna kommer inte vara supersvåra.
/ jonaslindholm
2011-05-29 kl 14:19
Jag kan nästan garantera att slingorna kommer uppfattas som ”supersvåra” av, uhm, somliga …
/ Agren
2011-05-29 kl 16:16
vi kan nog stränga några slingor med nybörjarkaraktär åt dig Ågren…
/ jonaslindholm
2011-05-29 kl 19:32
Nej nej ingen positiv särbehandling tolereras!
/ Agren
2011-05-29 kl 20:38
Fler än herr Ågren är nybörjare i klubben, men om det inte är så svårt ska det säkert gå bra för de lite grönare i klubben!
/ Oskar
2011-05-29 kl 23:02
Eftersom även jag kan anses vara en av ”somliga” så är jag glad om det inte är supersvårt. Men i coh för sig – oavsett svårhetsgrad så lär man ju hitta kontrollerna förr eller senare, frågan är bara hur lång tid det tar… Skönt att det är så ljust nu på kvällarna att man inte riskerar att helt gå bort sig.
/ helenai74@hotmail.com
2011-05-30 kl 10:23
Det ska nog gå fint även för nybörjare. Det är kortare slingor, så man kan springa en eller flera beroende på hur lång tid det tar. Förslagsvis startar nybörjarna efter de hetsande veteranerna som ska köra kvaleträning. Området är stigrikt och litet, så man kan inte komma så väldigt fel. Dessutom finns alltid Vårbergstoppen att satsa på.
/ Lena
2011-05-30 kl 10:53
ja, området är litet och toppen är aldrig långt borta. det finns gott om uppfångande saker i terrängen, som tex kraftledningar, vägar, större stigar, lägenhetshus, radhus, mälaren mm.
/ jonaslindholm
2011-05-30 kl 16:24
Vad tror ni om denna?
17:42 – 18:03 tunnelbanans röda linje 13 från Slussen mot Norsborg. Kliv av vid Vårberg.
Jag känner i halsen att jag kanske håller på att bli förkyld. Har druckit kan jang och sprutat näsan full med salt och maxat med astmamedicinen och tänker gå till La Neta till lunch och chocka bort viruset. Så det ska nog gå bra det här.
/ Oskar
2011-05-31 kl 09:58
ta gärna med plastfickor! och har ni en extra kan ni plocka med den också!
j
/ Halai
2011-05-31 kl 14:52
Jag kör på ditt resealternativ Oskar. Idag börjar kampen tillbaka till ett värdigt orienteringsliv!
/ Mette
2011-05-31 kl 15:40
Jag hakar också, längst bak på perrongen?
/ Sofia
2011-05-31 kl 15:50
nej längst fram är det till vårberg!
/ Karin F
2011-05-31 kl 16:01
Vem har skärmarna??
/ elina
2011-06-01 kl 09:57
Tack för en bra träning Jonas! (båda såklart)
/ tallhage
2011-06-01 kl 21:37
Jag har alla skärmar förutom två (tre?). Tänkte att det är lika bra att ta dem eftersom jag ändå ska synka med karta och enheter till Touchen.
/ Mette
2011-06-02 kl 09:36
Mette: Jag har kommit överens med Stoffe om att överlämna Larsens skärmar, nya skärmar och enheter till honom på tisdag morgon.
/ Björn B
2011-06-02 kl 09:52
Perfekt! Då tar jag med mig de skärmar som jag har till dig i em så har du rubbet.
/ Mette
2011-06-02 kl 10:35
Skriv en kommentar!