Det stora närvaroåret är igång!

Anv. namn:
Lösenord:
 

Sommartävlingar 2022

14911057152_2f9658878c_k

Sommaren ligger öppen för O-tävling, restriktionerna är borta. Här kommer lite tips som inspiration inför sommaren.

Motions-OL finns det gott om, håll utkik även när du befinner dig någon annanstans än hemma. Om en inte bor i obygden kan en åka dit. Obygdens OK erbjuder även i år på orientering i Muodoslompolo och Råndalen, håll utkik på deras kanaler för mer info.

Skriv en kommentar eller starta en forumtråd för att lura med sällskap till just den tävling du vill springa.

JUNI

10-12 OL Basel 2022
18-19 Lukkari-Jukola
26-30 WOC Tour

Under en O-helg i Basel kan en löpa fyra lopp på tre dagar. Helgen efter åker en till Jukola som ligger i Finland. Det blir knas-kul, anmäl ditt intresse till UK via Eventor redan nu. I slutet av månaden hålls det VM i Danmark. Om du av misstag tackat nej till din landslagsplats kan du ändå åka dit. Det finns publiktävlingar! Upp till sex lopp kan tryckas in, då hinner du även se när landslaget gräver guld.

JULI

 1-31 Rånö skärgårdsorientering
 3- 7 5days of Italy, Madonna di Campiglio
10-16 WMOC 2022 Puglia, Italien
17-21 OOcup Umeå
24-30 Oringen Uppsala

Juli är en tuff månad. Första halvan kan gå till Italien, först en femdagars i Dolomiterna sedan ner till stövelns kängstropp för Veteran-VM. Andra halvan av månaden kan gå till Sverige. Först en femdagars omkring Umeå, sedan ner till Uppsala för O-ringens femdagars. All in?

AUGUSTI

 1-31 Rånö skärgårdsorientering
 7-12 Lake 5 days (Storbritannien)
12-14 ICE-O (Island)
26-28 Vienna O Challenge (Österrike)

I augusti kan sommaren förlängas med diverse mer eller mindre långväga äventyr. Till exempel kan en åka till Island eller Wien. Vienna O Challenge erbjuder sprint och hävdar att det är Österrikes roligaste o-helg. Syna korten!

WorldofO finns det massor med fler tävlingar att välja på. Där finns även de största svenska tävlingarna. Eventor täcker nästan allt som händer i Sverige. Det här var några exempel på vad du kan göra i sommar. Kom gärna med tips på fler tävlingar som du vill lyfta fram!

Inlagd: 20 mars 2022, 15:15
Ändrad: 6 juni 2022, 11:11


29 kommentarer (kommentera)

  • Jag och Henning siktar på att vara i Dolomiterna för italienska femdagars i början av juli. Nån som gör oss sällskap?

    / Johanna Löfvenius
    2022-03-20 kl 22:07

  • Hej Johanna! Om ni inte har betalt anmälningsavgift till Dolomiterna så har jag en plats att sälja :) Skulle åkt för två år sen, men blev ju inställt.. Kommer inte åka i år. :)

    / Agnes
    2022-03-21 kl 08:00

  • Samma här – anmälde mig för två år sedan och har innestående anmälan till italienska femdagars som jag tyvärr inte kan utnyttja. Borde inte vara så svårt att ändra namn och klass på den. Hör av dig om du är intresserad!

    / Mette
    2022-03-21 kl 10:47

  • ICE-O på Island har jag kört en gång. Det var verkligen upplevelese!

    Croatia Open https://anniversarycroatiaopen2022.blogspot.com/ är superhärligt. Jag har nog varit med där 4-5 gånger så börjar kunna kartorna. Men det är så härligt upplägg med löpning på förmiddagarna och sol och bad på eftermiddagarna. Har alltid bott vid kusten eller på Krk.

    OO CUP brukar gå i Slovenien. Det brukar vara riktigt bra arrangemang. Den gruppen av slovener och tjecker kommer att köra sitt event i Västerbotten i år, det kommer bli jättebra med utmanande terräng.

    Men vad ska jag springa då? Som redan kört alla dessa?? :) Väldigt sugen på semester-ol.

    / Annica Sundeby
    2022-03-21 kl 10:52

  • Har inte bestämmt oss än, men … https://www.laplandoweek.com/ står högt i listan.

    / Martin L
    2022-03-21 kl 14:36

  • @Agnes och Mette, tack för de fina erbjudandena! Vad är det för typ av biljetter ni har? Vi kommer nog inte vara på plats under hela evenemanget utan siktar på typ tre dagar och hade då tänkt köra direktanmälan.

    / Johanna Löfvenius
    2022-03-21 kl 21:48

  • Jag hade anmält mig till alla fem dagarna, men om jag har fattat det rätt så har jag fått en voucher till ett värde av 130 Euro som går att använda för valfri föranmälan.

    / Mette
    2022-03-22 kl 13:43

  • Jag planerar också Italien på nått sätt, både dolomiterna och Puglia.

    / Moa
    2022-03-22 kl 15:36

  • Tibro första helgen i april, kortare bort både vad gäller tid och avstånd. Någon O-sugen?

    / Henrik Hellborg
    2022-03-23 kl 09:34

  • Jag hittade inga tävlingar i Frankrike, så jag letade upp deras nationella tävlingskalender:

    https://www.ffcorientation.fr/decouvrir/pratiquer/agenda/

    / Anders R
    2022-03-23 kl 15:29

  • @Johanna @Mette, ja precis, har också förstått det som att jag har en 130 euros voucher att erbjuda.

    / Agnes
    2022-03-23 kl 18:48

  • Svårt att välja bland allt detta! Jag blev också intresserad av italienska femdagars. Marcia verkar vilja följa med den här gången, inte för att orientera, men för att distansjobba med miljöombyte med alper och italienska restauranger utanför dörren.

    Jag antar att folk under pandemin inte bokat boende flera år i förväg i samma utsträckning som vanligt, men nu ska man nog inte vänta för länge.

    / Mattias Henriksson
    2022-03-23 kl 22:07

  • Jag planerar också att åka till Italienska 5-dagars!

    / Gro "Akilles" Dahlbom
    2022-03-27 kl 14:33

  • Lite sugen på Italienska 5-dagars också!

    / Rebecca Åquist
    2022-03-27 kl 16:00

  • Har Italien som mål. Ambition om både Dolomiterna och Puglia men minst Puglia.

    / Jens Kvarnström
    2022-04-01 kl 10:08

  • Jag, Johanna och Henning har bokat ett hus till italienska 5-dagars. Hör av er till oss om ni är intresserade…

    / Gro
    2022-04-06 kl 15:51

  • En lettisk kollega och orienterare tipsade mig om citysprint-helg i Stockholm strax innan O-ringen.Länk

    / Lena Ö
    2022-04-06 kl 17:01

  • Jag sneglar lite på Gotland, Halland och/eller Österlen.

    / Sverker
    2022-04-18 kl 16:25

  • Jag var också anmäld till Italiens femdagar för två år sedan. Kan inte åka i sommar heller. När jag meddelade arrangörerna sa de att jag kunde behålla min plats till nästa år och bara höra av mig då. Så det är ett tips om man vill skjuta ännu mer på det hela :)

    / Mia
    2022-04-19 kl 11:29

  • Nu har den ordinarie kalendern kompletterats med inrikes sommartävlingar, från Sälen till Österlen..ungefär.

    / Henrik Hellborg
    2022-05-02 kl 09:23

  • Tänker någon åka på OO-cup i Umeå? Jag kommer att vara i trakten och planerar att testa någon av de fyra första etapperna.

    / Camilla
    2022-05-18 kl 15:26

  • I helgen som gick var Eva, Malin och jag och körde Belgium 3days i Ardennerna. Det var ett riktigt trevligt arrangemang. Fina banor, olika terräng varje dag och en marka som var utöver det vanliga. Bland annat riktiga ölglas och 10 olika ölsorter. En kan tro att Belgien är platt, men det var inte riktigt sant. Belgien hade oväntat många klubbar med olika pastellfärgade nylondräkter. Extra krydda var att en av dagarna var sista kontrollen var ett 20 meter högt stenlejon, Bästa resultat för Centrum var Evas 7eplats sista dagen.

    / Annica Sundeby
    2022-07-06 kl 17:52

  • Tack för trevlig rapport från Belgien, Annica!

    / Linnea Börjars
    2022-07-07 kl 09:18

  • Kul! Jag tycker att Belgien, särskilt de nordvästra holländskspråkiga delarna, är lite bortglömda jämfört med hur trevligt det är. Belgiska 3-dagars är ett bra tips för framtida semestrar.

    / Mattias Henriksson
    2022-07-07 kl 17:12

  • Kul med Belgien och tack för rapport!

    Undrar om nån som vet ifall sommarserien är nedlagd?

    / Agnes
    2022-07-11 kl 12:25

  • Ang sommarserien, luffarligans hemsida.

    / Henrik Hellborg
    2022-07-11 kl 13:57

  • Ah, jag läste det, men missuppfattade. Tänkte att sommarserien bara var flyttad från Luffarligans sida, men fanns ändå.

    / Agnes
    2022-07-11 kl 20:12

  • Som valberedning fick vi i vintras höra att sommarserien troligen skulle komma att läggas ner, pga av två skäl:

    – Den striktare tolkningen av vårstoppet fram till 1 juli
    – Mycket svårt att få klubbar att arrangera i juli

    / Oskar Hermansson
    2022-07-12 kl 17:41

  • Kunde man hoppas på en nytändning av Veckans bana, som Corona-sommaren 2020, om Sommarserien inte kommer tillbaka. Ett prestigelöst upplägg som borde passa både löpare och arrangörer särskilt bra just på sommaren.
    Vill man ha gemensamt häng finns ju inget som hindrar att en klubb bestämmer sig för att lägga upp en viss bana på en särskild dag i sin aktivitetskalender, så som vi gjort några gånger i Centrum.

    / Mattias Henriksson
    2022-07-15 kl 22:36