I Centrumsöndags tränade vi momentorientering i Huddingeskogarna, och med hjälp av SI-enheterna kanske man kan dra någon slutsats med teknikens hjälp? Men jag tänkte analysera så mycket utan enbart presentera fakta så får man dra sina egna slutsatser.
Det fanns tre banor. Den lätta nybörjarbanan var 3,5 km, utan SI-enheter och annan stress, jäkt och press. Medelbanan hade exakt samma kontroller som Svåra banan. Skillnaden låg i att svåra hade en mer begränsad karta, se nedan. Banlängder var ca 6/7/9 km beroende på ev. genvägar. SI-enheter fanns på 11 av 16 kontroller.
Nybörjarbanan:

Medelsvåra banan:

Svåra banan:

Totaltider
Fyra stämplade på alla SI-kontroller. Pär gick hårt fram i skogen, inte minst sista delen av banan då han och Anders B kom ihop sig i skogen. Magnus och Karin betade också av alla kontroller. Resten av gänget hade hoppat över 2-3 av kontrollerna längst österut. Dessa låg ju trots allt vid den hemska Mörtsjön, känd från skräckfilmsklassikern mys-lägret Torp of Pain 2008.
Totaltid
Tid Tid+ (Bomtid) Saknade
1 Pär Hansson 1:16.05 +0.00 stämplingar
2 Anders Brinkman 1:20.05 +4.00 (3.51)
3 Magnus Grafström 1:37.44 +21.39 (7.40)
Karin Fägerlind 1:59.08 +43.03 (19.54)
Anna Weglin Elenius 1:34.23 48,35,32
Ola Brohman 1:39.31 32,43,50
Anders Lavfors 1:14.12 48,35,43,50
Camilla Jakobsson 1:33.42 48,35,36,32
Stig Thörnvik 1:21.13 35,36,32,43,
50,42,33
SI-enheter satt på kontroll 51, 48, 35, 36,
32, 43, 50, 42, 100, 33, 49.
Moment ”Brunbild & teknik 1” (1,7 km)
Till ettan (nr 51) hade jag gjort en kartförenkling enbart för att det inte fanns någon karta i det partiet, så första teknikmomentet började därefter: brunbild i bred korridor för svåra banan och bred svartstreckad korridor för att ge medelbanans löpare en chans att fångas upp av en stig.
51-31-48
Tid +Tid
1. Pär Hansson 15.13
2. Anders Brinkman 18.34 +3.21
3. Magnus Grafström 18.54 +3.41
4. Karin Fägerlind 22.21 +7.08
5. Ola Brohman 26.31 +11.18
6. Stig Thörnvik 32.32 +17.19
Moment ”Brunbild & teknik 2” (1,7 km)
Från 48:an via 37 till 35 fortsatte det med brunbild för bägge banorna efter inledande stiglöpning, vidare tekniskt med smalare korridorer för svåra banan (någon som sprang rakt på eller i östra korridoren?).
48-37-35
Tid +Tid (Bomtid)
1. Anders Brinkman 14.51
2. Pär Hansson 15.46 +0.55
3. Magnus Grafström 18.24 +3.33
4. Ola Brohman 21.43 +6.52
5. Karin Fägerlind 28.33 +13.42 (8.26)
Moment ”Någon vitt skymmer sikten!” (0,4 km)
Kontroll 35-36 (se karta ovan) hade ett litet parti täckt med vitt i mitten för att få använda kompassen (och som färgkompensation för den gröna ”carwashen” av gran direkt efter 35:an).
35-36
Tid +Tid (Bomtid)
1. Pär Hansson 2.57
2. Magnus Grafström 3.31 +0.34
3. Anders Brinkman 3.35 +0.38
4. Karin Fägerlind 6.10 +3.13 (2.04)
5. Ola Brohman 7.25 +4.28 (2.59)
Moment ”Asfalt, stigar & korridor” (1,3 km)
Efter eventuell besvikelse med den varma saften som förflyttat sig ända till målet kom en snabblöpt transportsträcka över Flempan-viken som följdes upp av en korridor som först på sista 200 m innebar riktig orientering. Löpstyrka (och tempoväxling in till kontrollen). Anders L var inte lång tid efter Pär på denna sträcka.

36-32
Tid +Tid
1. Pär Hansson 9.15
2. Anders Lavfors 9.52 +0.37
3. Magnus Grafström 10.43 +1.28
4. Anders Brinkman 10.48 +1.33
5. Karin Fägerlind 10.52 +1.37
Moment Kontrollplockning (0,9 km)
För att väcka upp folket ur långdistanslunken kom ett medeldistansparti med riktningsändringar och tätt mellan kontrollerna. Tyvärr hade jag hängt 45:an på fel höjd, så koncentrationen kan ha blivit störd för några.

43-50
Tid +Tid (Bomtid)
1. Pär Hansson 7.42
2. Anders Brinkman 7.46 +0.04
3. Karin Fägerlind 10.19 +2.37
4. Anna Weglin Elenius 10.43 +3.01
5. Camilla Jakobsson 10.53 +3.11
6. Magnus Grafström 15.20 +7.38 (6.23)
Moment: Spurtpris! (50-42)
Nu börjar det viktiga! Ett sätt att göra denna åkerlöpning lite mer spännande är att sätta en kontroll precis innan skogen kommer. De flesta orienterarna verkar vara med på noterna.

50-42
Tid +Tid
1. Pär Hansson 2.20
2. Anders Brinkman 2.21 +0.01
3. Magnus Grafström 2.24 +0.04
4. Karin Fägerlind 2.33 +0.13
5. Camilla Jakobsson 3.16 +0.43
6. Anna Weglin Elenius 3.17 +0.44
Moment: Backpris!
Backen krävde ju också sitt pris – och en SI-enhet. Karin ligger bra med i täten här!

42-100
Tid Tid+ (Bomtid)
1. Magnus Grafström 1.17
2. Anders Brinkman 1.27 +0.10
3. Karin Fägerlind 1.29 +0.12
4. Pär Hansson 1.30 +0.13
5. Anders Lavfors 1.37 +0.20
6. Camilla Jakobsson 2.30 +1.13 (0.32)
7. Anna Weglin Elenius 2.40 +1.23 (0.46)
Moment: Klätterpris!
Nu blev det riktigt brant, men jag tyckte det var viktigt med en historielektion om Järnåldern. Magnus tog hem de två sista backpriserna med totalt 27 sek marginal – det får ju bli Schweizresa för honom nästa gång!

100-33
Tid Tid+ (Bomtid)
1. Magnus Grafström 2.20
2. Anders Brinkman 2.37 +0.17
3. Pär Hansson 2.44 +0.22
4. Anders Lavfors 2.50 +0.30
5. Ola Brohman 3.02 +0.42
6. Karin Fägerlind 3.06 +0.46
7. Camilla Jakobsson 3.46 +1.26
8. Anna Weglin Elenius 4.48 +2.28 (1.22)
Moment ”Skärpning nu!” (0,6 km)
Sista kontrollen före mål, och svårare igen. Svår bana hade en förenkling av kartbilden att springa igenom. Eftersom många säkert pustade ut en stund på toppen tycker jag det är riktigt bra prestationer, bl a så vaknar Anna till så här lagom till sista kontrollen.

33-49
Tid +Tid (Bomtid)
1. Pär Hansson 5.31
2. Anders Brinkman 5.34 +0.03
3. Anna Weglin Elenius 7.18 +1.47
4. Magnus Grafström 7.20 +1.49
5. Karin Fägerlind 7.25 +1.54
6. Anders Lavfors 8.26 +2.55 (2.31)
7. Camilla Jakobsson 8.30 +2.59
8. Ola Brohman 9.16 +3.45
I målet väntade saftkalas med kaka, samt banläggaren med kamera (bilder kommer vid senare tillfälle).
Alla sträcktiderna
Uppdelat på tre banor beroende på hur många kontroller man tog finns Winsplits, nu även med Karins kompletta lopp i klassen ”Hela banan”.
Enligt Lalles reseinformation stänger ombordstigningen 16:10, och biljetterna hämtas ut av ledare 14:00-15:15. Så 15:45 är nog en bra senaste tid för övriga att samlas, men den som tar ansvar för biljetter bör helst vara där ändå tidigare. Någon?
Är det någon som reser på fredagen som kan tänka sig att hämta ut biljetterna till färjan? Färjan avgår 16.45, så vore nog bra om personen är på plats senast 15.45.
Är det möjligt att springa den här träningen tidigare i veckan? Kan skriva ut karta själv om det behövs!
Vi åker också till Helsingfors, men med Viking, så anländer tidigare samt i egen bil, så kommer gå lite fortare till TC.
Huva! Det här kommer bli en lång natts färd mot gryning.
Det är äntligen dags för Summer 3000 där vi springer 3000m på bana! Även i år springer vi INNAN några av oss drar iväg till Finland och Jukola. Hoppas så många som möjligt kan deltaga i och med detta.
Detta är ett ypperligt tillfälle att mäta formen på sig själv genom …
11 kommentarer (kommentera)
Ja Magnus (bergsgeten) G du har rätt. Fy fan va tungt det gick. Ölat bort formen i England helgen innan men vad gör man inte för att se united vinna live på old trafford. De f.d Köpingshjältarna Pär/Ajje kom ihop på slutet vilket var bra då en blind (Ajje-tappad lins) och en död (Pär liket lever?) slet sig imål.
/ Pär
2011-11-15 kl 21:54
Daniel, du har gjort det igen! Attans att man missade det här passet.
/ Henrik
2011-11-15 kl 22:16
Tänk att jag fick min storhets på moment ”skärpning nu!”. Bra.
/ a.w.e.
2011-11-16 kl 00:12
Men var var utstämplingen? Kan du ta med den till Mila idag så läser jag in min pinne innan jag ger mig ut i skogen igen. :)
/ Mette
2011-11-16 kl 15:00
Mette: Ja, jag ska försöka komma ihåg (och hoppas att vi hinner ses innan start)!
/ DanïeL
2011-11-16 kl 16:25
WTF? Jag var där, jag svär!
/ karinf
2011-11-18 kl 21:50
/ karinf
2011-11-18 kl 22:32
År du säker på att du uppfattade både pip och blink från enheten? Nä skojade bara, jag tror dej. Ska kolla i programmet senare, jag hade lite strul med meos för att få fram alla tider.
/ DanïeL
2011-11-19 kl 01:27
Karin din stämpling finns inte registrerad. Konstigt, kan du kolla vad du hade för mellantid till kontroll 32 på gps-spåret i Quickroute så jag kan lägga in din stämplingstid manuellt?
/ DanïeL
2011-11-19 kl 16:34
1:91:20
Det ÄR faktiskt lite konstigt, för jag minns den kontrollen ganska tydlig, inklusive SIenheten. Men jag _kan_ ha blandat ihop det, alternativt kommit till en annan skärm och SIenhetsminnet är isf från en annan kontroll… Jag blev mest upprörd för att jag verkligen kämpade mig runt hela långa, och så får jag inte utdelning :)
/ Karin F
2011-11-19 kl 16:40
Klart du ska få utdelning! Har glömt/inte sett ditt svar men fixar till winsplits imorgon!
/ DanïeL
2011-11-24 kl 23:03
Skriv en kommentar!