Mitt förslag är att ni gör en soppa på torsdag kväll (jag kan hjälpa till när jag kommer).
Nedan följer ett bra recept avvägt för 6 personer och minst två måltider. Om ni inte tror att denna soppa är mättande får jag hänvisa till deltagarna på SOW2011, tex Joel och Mattias H eller dyligt. (”Alltid bra med referenser har jag fått lära mig” sa hon tyket. (jobb grej!))
Yougurt håller lätt, den är ju redan sur! kanske inte lika god varm men det blir inte dålig.
Soppa:
3 ”burkar” tomat kross a 400g
3 ”burkar” kokocmjölk a 400g
4dl röda linser (eller kanske en mix av oliks sorter, tänk på att koktiden varierar)
2-3 klyftor vitlök
en bit ingefära
2-3 gula lökar
2-3 msk tomatpure (exakt mängd här är en gissning)
ca 0,5dl vitvinsvinäger/äppelcidervinäger
socker eller honung
buljongtärningar
olja
till garnering kan en tex ha purjolök, nötter, persilja eller annat snyggt, det beror på hur en lyxar till det.
börja koka linserna, det behöver inte vara helt mjuka när det häls i soppan men lite, kokade strax över halva tiden är nog lagom. ta bort skum från linserna om det skapas sådan.
fräs lök, vitlök och ingefära mjuka i olja. Häll på vitvinsvinäger, socker och tomatpure, koka så den värsta stickiga doften försvinner. Här kan man slänga i hackade färska tomater om en vill öka kvalieten. Häll på all tomatkross och i med buljong. Häll på linserna. häll i extra vätska i form av vatten ett par dl. Soppan bli väldigt tjock och det är meningen men det ska ju inte vara gröt. koka ihop lite, låt buljongen lösas upp. häll i kokosmjölken. sjud ihop, krydda och späd till lämplig smak och kontoristens, men det ska som sagt vara en tjock soppa. en kan även ta en extra burk tomat.
-
Det här svaret redigerades 11 years, 5 months sedan av Sara.